Dunajsko- Alpský pohár 2004,Greven Bockholt, SRN, 16-19.9.2004

Je utorok, 14. septembra. Spred historickej budovy jazdiarne Národného žrebčína Topoľčianky štartuje o 15:00 hodine historicky najväčšia výprava slovenských  vozatajcov    na preteky Dunajsko- Alpského pohára (DAP).

Vedúcim slovenskej ekipy je Ing. Marián Varga, šéf záprahovej komisie SJF. Aj keď slovenskí pretekári patria už k tradičným účastníkom zápolení na tejto súťaži, predsa len po prvýkrát v histórii bolo možné postaviť kompletné trojčlenné družstvo.

Veľkú zásluhu na tom majú predovšetkým sponzori Jazdeckého klubu pri Národnom žrebčíne. Z nich najvýznamnejším pre účasť našich jazdcov na významných pretekoch v zahraničí je najznámejší svetový výrobca kočiarov- nemecká firma Kühnle Kutschenmanufaktur GmbH&Co.. Táto firma s bohatou tradíciou výroby (mimochodom na výrobnej ploche cez 3000 štvorcových metrov) bratov Paula a Gustava už dlhé roky výrazne ovplyvňuje špičkový šport svojimi nesmierne kvalitnými výrobkami na celom svete. Pán Gustav Kühnle nám, takisto ako aj pri minuloročných majstrovstvách sveta v Paríži, zapožičal priamo namieste nádherný koč do drezúry ako aj pre jazdu maratónu kočiar typu „Albatros“, teda momentálne to najlepšie, čo existuje na svetovom trhu a v čom jazdia mnohí špičkoví jazdci a svetoví víťazi. Bez tejto jeho pomoci by bolo iba ťažko možné prepraviť troch jazdcov s kompletným vybavením.     

Cestu dlhú 1300 km sme absolvovali aj vďaka „zrušeným“ hraniciam v relatívne dobrom čase- v stredu krátko popoludní sa kopytá slovenských koní dotkli pieskovej pôdy v areáli Jazdeckého a záprahového spolku svätého Martina v mestečku Greven (v polovici cesty medzi Osnabrückom a Münsterom). Organizačný tím okolo šéfa areálu pána Alberta Sahleho (mimochodom aktívneho záprahára a tiež štartujúceho v 61 člennom poli pretekárov) mal plné ruky práce, aby zvládol tak náročnú akciu. K tomu všetkému boli popri DAP organizované aj 4. Majstrovstvá Nemecka jednozáprahov jazdcov s postihnutím.

Myšlienka organizácie pretekov DAP vznikla v 70-tych rokoch minulého storočia z iniciatívy rakúskych fanúšikov záprahového športu. Koná sa každé dva roky, v roku medzi konaním majstrovstiev sveta. Aj to dodáva tomuto zápoleniu príchuť akýchsi neoficiálnych majstrovstiev Európy. Od roku 2002 je súťaž jednotlivcov otvorená aj pre zástupcov iných štátov ako tých, ktoré patria do Dunajsko- Alpského regiónu, no súťaži družstiev bol ponechaný uzavretý charakter. Trofejou zo súťaže družstiev je putovný pohár, ktorý si víťazná krajina môže privlastniť, len ak ho vyhrá trikrát v priebehu ôsmich rokov. Zatiaľ sú jeho držiteľmi Švajčiarsko, Rakúsko a Maďarsko. Budúci ročník DAP sa bude konať vo francúzskom Saumure, v roku 2008 vo švajčiarskom Willishausene a v roku 2010 by sa táto významná akcia mala uskutočniť na Slovensku. Po predložení našej kandidatúry na usporiadanie týchto pretekov o tom rozhodla Komisia DAP na svojom zasadnutí v piatok 17.9. aj na základe kladných odporúčaní niektorých medzinárodných rozhodcov, ktorí už videli alebo mali možnosť posudzovať na v minulom roku vybudovanej dráhe v Topoľčiankach.  Táto podľa ich vyjadrení spĺňa najprísnejšie kritériá pre poriadanie aj takýchto významných a obtiažnych pretekov.

Po stredajších veterinárnych prehliadkach, cez ktoré prešlo všetkých našich 9 koní bez problémov, nasledovala vo štvrtok a v piatok prvá časť pretekov- drezúra. Tá býva väčšinou kameňom úrazu našich jazdcov a inak tomu nebolo ani teraz, keď najlepší výsledok - 38. miesto vyjazdil Pavol Baláž so spolujazdcom Martinom Hossom a lipicanmi Neapolitano XII-8 a Maestoso X-9.

Sobotňajší maratón, ktorý je naopak silnou zbraňou našich jazdcov, zajazdil z našich opäť najlepšie Pavol Baláž. Ten si vyjazdil veľmi dobrým výkonom 9. miesto v maratóne. Miroslav Matuška so spolujadcom Jánom Bírom a s koňmi Favory XI-17 a Conversano VIII-8 by vďaka veľmi dobrým časom takmer predstihol Pavla Baláža, no zhodený prvok v poslednej prekážke znamenal dva body navyše a 16. miesto v maratóne. Výkon tohto inak parkúrového jazdca Národného žrebčína v tomto maratóne je nutné určite pochváliť, nakoľko to bol jeho piaty maratón v živote a Miro jazdí záprahy prvým rokom. Bolo by dobré pre slovenské vozatajstvo, keby sa pri nich aj naďalej udržal.

Nedeľňajší parkúr skončil pre P. Baláža 13. miestom a pre tretieho člena výpravy Pavla Gašpara a jeho spolujazdca Mareka Zemana s kobylami slovenského teplokrvníka Aranka a Fortuna miestom 14.

V celkovom hodnotení sa z našich najlepšie umiestnil P. Baláž na 14. pozícii. M. Matuška sa kvôli nevydarenému parkúru ocitol v záverečnom hodnotení na 53. mieste. Tretí člen družstva sa kvôli technickej chybe v maratóne, za ktorú bol diskvalifikovaný, už z chvosta poradia nedostal. V súťaži družstiev sme obsadili záverečnú siedmu priečku.

Víťazom DAP 2004 sa stal nemecký jazdec Reinhard Burggraf, druhú pozíciu vybojoval Beat Schenk zo Švajčiarska nasledovaný Zsoltom Szelybanom z Maďarska. V súťaži družstiev bolo poradie nasledovné: 1. Nemecko, 2. Švajčiarsko, 3. Maďarsko a 4. Rakúsko. Kompletné výsledky je možné  získať na www.donau-alpen-pokal.de .


Vytlačiť   E-mail